تاریخچه

مقدمه:

ایده یک تصویر ذهنی است که اولین گام برای حل مشکل و برآورده کردن نیاز است. ترکیب ایده با تفکر نوگرایانه می‌تواند منجر به ایده‌پردازی شود و کسانی که این تفکر خلاق را به همراه دارند ایده‌پرداز هستند و از این رو ایده‌های خلاقانه می‌تواند راهی برای پیشرفت جامعه و از سوی دیگر حل مشکلات اقتصادی و اجتماعی باشد. در دنیای رقابتی امروز، ایده‌های نوین برای پایداری و توسعه شرکت‌ها و سازمان‌ها حیاتی و مهم است و افراد خلاق و نوآور منبع تولید نوآوری در سازمان‌ها هستند.

امروزه یکی از عوامل مؤثر در بروز خلاقیت، آموزش آن به افراد جامعه است تا افراد بتوانند از طریق ایده‌های نو و دانش جمعی با تأثیر‌گذاری بر روی یکدیگر به سوی جامعه‌ی پیشرفته و سعادتمند گام بر دارند.

مهم‌ترین نقش افکار و طرح‌های نوین در سازمان‌ها و شرکت‌ها، ارتقای کمی و کیفی محصولات و خدمات، افزایش بهره‌وری،کاهش هزینه‌ها و... است.

هدف:

هدف از برگزاری این رویداد در سال‌های اخیر، اهمیت و نقش فرآورده‌های بهداشتی و آرایشی در سلامت و اقتصاد جامعه بوده‌است.

با برگزارکردن این رویداد می‌توان کمک بزرگی به صنایع بهداشتی و آرایشی کشور در زمینه‌های تولید محصولات سلامت محور، کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری در تولید، تولید و بومی‌سازی مواد اولیه مورد نیاز این صنعت، کاهش هزینه‌های درمان جامعه با استفاده از محصولات و خدمات نوین و رونق تولید و اقتصاد نمود.

یافتن افراد دارای فناوری و معرفی آن‌ها به صنعت از دیگر اهداف برگزاری این رویداد است.

چرا "ایده‌بازار فرآورده‌های بهداشتی، آرایشی، شوینده و سلولزی"؟

زمانی که ایده یک محصول در ذهن وجود دارد، قبل از هر اقدامی باید این موضوع بررسی شود که آیا این ایده، بازاری دارد یا خیر؟ و راه درست ورود به این بازار کدام است؟
بیشتر صاحبان ایده و حتی صاحبان سرمایه به دلیل دریافت نکردن بازخورد منفی وارد بازار رقابتی نمی‌شوند و بخش دیگر صاحبان ایده به خاطر پر هزینه بودن تحقیقات بازار از ارائه ایده‌های خود صرف نظر می‌کنند. اما برای شروع باید در بازار تحقیقات قدم برداشت تا بتوان نتیجه مطلوب را دریافت نمود. در واقع تحقیقات بازار راهی برای جمع‌آوری اطلاعاتی است که می‌توان برای حل کردن و یا اجتناب از بروز مشکلات بازاریابی از آن استفاده نمود. یک تحقیق بازار مناسب، داده‌های لازم برای توسعه طرح را در اختیار ایده‌پرداز قرار می‌دهد.
صنعت بهداشتی و آرایشی هم برای پیشرفت و ارتقای خدمات و محصولات خود نیازمند ایدههای خلاقانه و نوین است و ایده‌پردازی در این زمینه مانند سایر صنایع مستلزم ورود به بازار تحقیقات خواهد بود. مسئله‌های موجود در تمام صنایع از جمله صنعت بهداشتی و آرایشی از صاحبین این صنایع حاصل می‌شود و به مراکز علمی، تحقیقاتی، شرکت‌های دانش‌بنیان و افراد عادی که دارای ایده و خلاقیت هستند منتقل می‌شود و از سوی دیگر ایدههای نوین ایده‌پردازان به صاحبان سرمایه معرفی میگردد تا در صورت نیاز صنعت، خطوط تولید را در این زمینه فعال نمایند. این امکان از طریق ایده بازار دانشگاه امیرکبیر به عنوان "مرکز تبادل فناوری" برای ایده‌پردازان و صاحبان سرمایه مهیا گردیده است.

با توجه به آمار جهانی، ایران رتبه هفتم را به لحاظ مصرف لوازم آرایش به خود اختصاص داده و آمار ۲۹ درصدی مواد آرایشی مصرفی در منطقه خاورمیانه متعلق به کشور ماست. ایران بعد از عربستان، بیشترین میزان مصرف لوازم آرایشی را در خاورمیانه دارد.
این صنعت دارای زیرساخت لازم در کشور است و می‌تواند بستر خوبی برای توسعه صادرات باشد؛ به همین دلیل شناسایی ظرفیت‌های موجود و هدایت و راهبری صنایع و مجامع علمی و صنعت بهداشتی و آرایشی امری ضروری است.